Algemene voorwaarden

ALGEMENE VOORWAARDEN

Bedrijfsnaam: Soender Transport
Adres: Shannonweg 27, 1118 LA Schiphol
E-mail: info@soendertransport.nl
KVK: 69320705

Artikel 1 Definities

  1. In deze Algemene Voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.

Gebruiker: Soender Transport, hierna te noemen de gebruiker van de algemene voorwaarden.

Opdrachtgever: consumenten en bedrijven.

Consument: de natuurlijke persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.

Bedrijf: een rechtspersoon, die handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf.

Overeenkomst: de overeenkomst van opdracht tot het verrichten van transportdiensten.

Artikel 2 Algemeen

  1. Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen gebruiker en een opdrachtgever waarop gebruiker deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze

voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.

  1. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met gebruiker, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.
  2. Eventuele afwijkingen op deze Algemene Voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen tussen gebruiker en opdrachtgever.
  3. De toepasselijkheid van eventuele inkoop of andere voorwaarden van opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
  4. Door de loutere aanvaarding van het aanbod gedaan door gebruiker, of door het begin van uitvoering van haar diensten en activiteiten aanvaardt de Opdrachtgever onderhavige Algemene Voorwaarden.
  5. Indien een of meerdere der bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. Gebruiker en opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien en voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.
  6. Voor zover enige bepaling van voorgenoemde algemene branchevoorwaarden en/of -condities strijdig zou zijn met een bepaling van deze Algemene Voorwaarden, gaat de bepaling van deze Algemene Voorwaarden voor.

Artikel 3 Toepasselijk regelgeving

  1. In de situatie dat gebruiker zich verbindt tot vervoer van goederen over de weg/water/lucht/spoor zal de relatie tussen partijen zijn onderworpen aan de (verplichte) verdragen, statuten en regelementen evenals de bepalingen uit de vervoersdocumenten, met inachtneming van deze algemene voorwaarden. Onder vervoersdocumenten wordt verstaan het vervoersdocument dat door de logistieke gebruiker of diens hulppersoon is afgegeven.
  2. De Algemene Vervoercondities (AVC 2002), gedeponeerd ter griffie van de rechtbank te Amsterdam resp. van de rechtbank Rotterdam, zijn exclusief de bepaling over de bevoegde rechter van toepassing in geval van vervoer over de weg in Nederland. Een geschil zal worden voorgelegd aan de bevoegde rechter bij de rechtbank Noord-Holland.
  3. Indien het CMR verdrag van toepassing is, zijn de Algemene Vervoercondities (AVC 2002) aanvullend van toepassing. Indien en voor zover de voorgenoemde verdragen, wetten, statuten en bepalingen de aansprakelijkheden niet regelen, geldt de algemene voorwaarden van gebruiker. Een geschil zal worden voorgelegd aan de bevoegde rechter bij de rechtbank Noord-Holland.

 

Artikel 4 Overeenkomst

  1. Alle aanbiedingen van gebruiker zijn vrijblijvend, tenzij de onherroepelijkheid expliciet schriftelijk is vastgelegd. Aanbiedingen kunnen worden herroepen totdat er een overeenkomst tot stand is gekomen. Gebruiker behoudt zich het recht voor een order te weigeren.
  2. Overeenkomsten komen niet eerder tot stand dan na schriftelijke aanvaarding door gebruiker dan wel zodra gebruiker is begonnen met de uitvoering van de door opdrachtgever geplaatste opdracht.
  3. Eventueel later gemaakte aanvullende afspraken of wijzigingen, almede toezeggingen binden gebruiker slechts indien zij schriftelijk door gebruiker zijn bevestigd.
  4. Lucht/Zee zendingen worden pas aanvaard na acceptatie door de Luchtvaartmaatschappij/Rederij en worden te allen tijde onder voorbehoud van acceptatie afgehaald.

 

Artikel 5 Uitvoering van de overeenkomst

  1. Gebruiker zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Een en ander op grond van de op dat moment bekende stand der wetenschap.
  2. Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft gebruiker het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
  3. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan gebruiker aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan gebruiker worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan gebruiker zijn verstrekt, heeft gebruiker het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en / of de uit de vertraging voortvloeiende extra

kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de opdrachtgever in rekening te brengen.

  1. Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat gebruiker is uit gegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en / of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor gebruiker kenbaar behoorde te zijn. Opdrachtgever vrijwaart gebruiker voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en welke aan opdrachtgever toerekenbaar is.
  2. Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd kan gebruiker de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten tot dat de opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
  3. Indien door gebruiker of door gebruiker ingeschakelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van opdrachtgever of een door opdrachtgever aangewezen locatie, draagt opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.

7.Gebruiker heeft het recht om een opdracht te weigeren indien deze in strijd is met enig wettelijke bepaling, openbare orde, of door gebruiker aan te geven redenen.

 

Artikel 6 Wijziging van de overeenkomst

  1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
  2. Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Gebruiker zal de opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.
  3. Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële en / of kwalitatieve consequenties zal hebben, zal gebruiker de opdrachtgever hierover tevoren inlichten.
  4. Indien een vast honorarium is overeengekomen zal gebruiker daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
  5. In afwijking van lid 3 zal gebruiker geen meerkosten in rekening kunnen brengen indien de wijziging of aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan gebruiker kunnen worden toegerekend.
  6. Gebruiker is gerechtigd haar tarieven aan te passen, in geval van een of meerdere elementen die de prijs bepalen en die buiten toedoen van gebruiker plaatsvinden, zoals (niet limitatief): in geval van wijziging van de vigerende wet- en regelgeving en markt- en specifieke omstandigheden. In geval van markt- en specifieke omstandigheden moet worden gedacht aan (niet limitatief): onvoorziene toeslagen, aanvoerquota, transportindex, acceptatiecriteria, terbeschikkingstellingscriteria, voorbehandelingen, tariefverhogingen van de eindverwerking, heffingen van overheidswege, wegenbelasting, verhoging dieselprijs, tol- en milieuheffingen. Gebruiker zal opdrachtgevers daarover tijdig informeren. Indien daaromtrent geen overeenstemming wordt bereikt, dan zijn zowel gebruiker als opdrachtgever gerechtigd de overeenkomst op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 30 (dertig) dagen. Maandelijks op de eerste werkdag van de maand zullen de van invloed zijnde kostprijsbepalende factoren worden gecontroleerd. De hoogte van het percentage alsook de duur van de toeslag zullen alsdan nader bepaald en aan de opdrachtgever doorgegeven worden.

Artikel 7 Standaardafmetingen

  1. Gebruiker hanteert de volgende standaardafmetingen:

– Europallet (80×120 cm)

– Blokpallet (100 x 120 cm)

– Laadhoogte Combo 1.10 meter, Bus 1,75 meter en Bakwagen 2,2 meter

– Gewicht Combo 500 kg, Bus tot 1600 kg en Bakwagen tot 1000 kg

– Pallets per vervoermiddel: Combo 1 euro of blokpallet, Bus 4 euro of drie blokpallets, Bakwagen 8 euro of 4

blokpallets.

– Lengte van de opleggers is 13,60 meter.

– Laadhoogte normaal (koel)oplegger: 2,7 meter/26 blokpallets/32 europallets.

– Laadhoogte mega schuif tautliner: 3 meter/26 blokpallets/32 europallets.

– Open dieplader.

– Alle opleggers van gebruiker zijn 3 assig en hebben elk een laadvermogen van 26.000 KG

– Rollerbaan opleggers van gebruiker kunnen elk maximaal 4 ULD platen vervoeren

  1. Gebruiker heeft de mogelijkheid om speciale afmetingen te transporteren en dit wordt na overleg en schriftelijk vastlegging uitgevoerd.

Artikel 8 Tarieven

  1. Partijen kunnen bij het tot stand komen van de overeenkomst een vast honorarium overeenkomen.
  2. Prijzen die weergegeven staan op de website (www.soendertransport.nl) van gebruiker zijn ter indicatie en onderhevig aan wijzigingen.
  3. Prijzen die weergegeven staan op de website (www.soendertransport.nl) zijn alleen van kracht tussen partijen, nadat deze door de opdrachtgever zijn aanvaard en de gebruiker zijn bevestigd. Hetgeen schriftelijk of per e-mail zal geschieden.
  4. Voorts is gebruiker gerechtigd prijsstijgingen door te berekenen indien zich tussen het moment van aanbieding en levering, de tarieven ten aanzien van bijv. lonen zijn gestegen.
  5. Bovendien mag gebruiker het honorarium verhogen wanneer tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat de oorspronkelijk overeengekomen dan wel verwachte hoeveelheid werk in zodanige mate onvoldoende werd ingeschat bij het sluiten van de overeenkomst, en zulks niet toerekenbaar is aan gebruiker, dat in redelijkheid niet van gebruiker mag worden verwacht de overeengekomen werkzaamheden te verrichten tegen het oorspronkelijke honorarium. Gebruiker zal de opdrachtgever in dat geval van het voornemen tot verhoging van het honorarium of tarief in kennis stellen. Gebruiker zal daarbij de omvang van en de datum waarop de verhoging zal ingaan, vermelden.
  6. Door gebruiker genoemde tarieven zijn exclusief BTW, tenzij anders vermeld en slechts geldig voor het aangeboden tijdsverloop.
  7. Door gebruiker genoemde tarieven zijn exclusief eventuele bijkomende kosten, zoals (niet limitatief): tolgelden, overnachtingkosten, douanekosten en in- /uitvoerheffingen.
  8. Alle tarieven van gebruiker gaan uit van Schiphol als basisplaats, tenzij anders vermeld.
  9. Voor wat betreft de dieseltoeslag zal de advies dieselprijs van TLN worden aangehouden, waarbij als ijkpunt het gemiddelde van de voorgaande maand zal gelden.
  10. De maximale laad- en lostijd per adres bedraagt een uur (60 minuten). Indien deze tijden worden overschreden, zal gebruiker een in haar tarieven genoemd uurtarief aan de opdrachtgever in rekening brengen.
  11. De door gebruiker gehanteerde tarieven zijn geldig tot het einde van het kalenderjaar. Vanaf 1 januari van het nieuwe kalenderjaar gelden de door gebruiker voorgestelde nieuwe tarieven. Wordt hieromtrent geen overeenstemming bereikt, dan zijn zowel gebruiker als opdrachtgever gerechtigd de overeenkomst op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 30 (dertig) dagen.
  12. De opdrachtgever is aansprakelijk voor alle kosten, inclusief vrachten, rechten, etc. Tevens is opdrachtgever aansprakelijk voor alle overheidsheffingen die in het land van invoer moeten worden afgedragen, zoals (niet limitatief): de btw, invoerrechten en variabele rechten. Mocht gebruiker gerechtigd zijn om deze kosten in rekening te brengen van diegene die er volgens de leveringscondities voor verantwoordelijk is, doet dit niet af aan het feit dat opdrachtgever altijd hoofdelijk aansprakelijk zal blijven jegens gebruiker, ongeacht of het vervoersdocument wel of niet is overgedragen. De opdrachtgever zal gebruiker verdedigen, schadeloosstellen en vrijwaren tegen kosten van welke aard dan ook die voortvloeien uit een inbreuk op deze bepalingen of toepasselijke wetgeving.
  13. De opdrachtgever is aansprakelijk voor de kosten die voortvloeien uit het niet betalen van invoerrechten, accijnzen en btw of andere heffingen. De opdrachtgever is verplicht gebruiker de schade te vergoeden als gevolg van niet (tijdige) zuivering van documenten, door welke oorzaak dan ook.

Artikel 9 Betalingscondities

  1. Opdrachtgever ontvangt de factuur, tenzij anders overeengekomen, per e-mail op het bij gebruiker bekende e-mailadres.
  2. Er geldt een betalingstermijn van 30 (dertig) dagen na factuurdatum. Indien een factuur niet binnen 30 (dertig) dagen is voldaan, is opdrachtgever, zonder dat er een sommatie of ingebrekestelling is vereist, in verzuim. Op dat moment worden alle openstaande facturen van gebruiker op opdrachtgever direct en volledig opeisbaar.
  3. Gebruiker kan vooruitbetaling of andere waarborgen verlangen.
  4. Het is opdrachtgever niet toegestaan betalingen van de facturen op te schorten. Alle betalingen dienen daarnaast zonder enige aftrek of verrekening te geschieden.
  5. Opdrachtgever is bij niet tijdige betaling een vertragingsrente verschuldigd gelijk aan 1,5% per maand over het totaal openstaande factuurbedrag.
  6. Indien gebruiker door het verzuim van opdrachtgever genoodzaakt is om haar vordering ter incasso uit handen te geven, komen alle daarmee gepaard gaande kosten, zoals administratiekosten, gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten, waaronder begrepen de kosten voor een faillissementsaanvrage, voor rekening van opdrachtgever. De buitengerechtelijke incassokosten bedragen tenminste 15% van het onbetaald gebleven bedrag, met een absoluut minimum van € 500,00.
  7. Door opdrachtgever gedane betalingen strekken, ongeacht de bestemmingen die opdrachtgever er aangeeft, steeds ter afdoening van alle verschuldigde rente en kosten en vervolgens op de facturen die het langst openstaan.
  8. Indien opdrachtgever tekortschiet in de nakoming van enige overeenkomst met gebruiker of indien er bij gebruiker anderszins gerede twijfel bestaat omtrent de betalingscapaciteit van opdrachtgever, is gebruiker bevoegd de diensten te bevriezen en gebruik te maken van haar retentierecht, totdat opdrachtgever (aanvullende) zekerheid voor de vorderingen en betaling van alle op dit moment openstaande facturen heeft verschaft. opdrachtgever is gehouden op eerste verzoek zekerheid te bieden.
  9. Indien de opdrachtgever niet in het bezit is van een vergunning artikel 23 (vergunning voor invoer met verlegging btw) kan gebruiker onmiddellijke betaling (rembours) verlangen.

Artikel 10 Vervoersvoorwaarden

  1. Het overeengekomen laad- en losadres dient bereikbaar te zijn met het benodigde vervoermiddel.
  2. De opdrachtgever is tevens verantwoordelijk voor het correct en compleet verstrekken van alle relevante informatie, zoals afleveradres, volume, (douane) instructies en eisen. Bij het verstrekken van incomplete of onjuiste informatie worden alle kosten als gevolg daarvan eveneens in rekening gebracht aan de opdrachtgever.
  3. Gebruiker behoudt zich daarenboven het recht voor om het vervoer van een zending op een ieder door haar te bepalen tijdstip na aanvaarding te staken als de zending mogelijkerwijs schade of vertraging zou kunnen veroorzaken aan andere zendingen, uitrusting of personeel. Gebruiker kan ook de dienstverlening of gedeelten daarvan weigeren wanneer deze dienstverlening verboden is op grond van enige wet- of regelgeving. Dit met inbegrip van, maar niet beperkt tot het recht van de Europese Unie of nationale regelgeving en met inbegrip van, maar niet beperkt tot, de wet- en regelgeving met betrekking tot de strijd tegen terrorisme en embargo’s. Gebruiker heeft naar eigen goeddunken te allen tijde het recht om de dienstverlening geheel of gedeeltelijk te annuleren zonder dat dit tegenover opdrachtgever aanleiding kan geven tot enige schadevergoeding in welke vorm dan ook. De eventuele kosten die hierdoor kunnen ontstaan worden door gebruiker aan de opdrachtgever doorbelast.
  4. Gebruiker vervoert geen zaken die gevaarlijk kunnen zijn voor mensen of dieren of vervoermiddelen of die anderszins andere zaken die door gebruiker worden vervoerd kunnen aantasten of beschadigen, of waarvan het vervoer, de export of import in het desbetreffende land onder toepasselijk recht is verboden. Ook vervoert gebruiker geen levende dieren, geld of verhandelbare documenten (zoals cheques, wissels, waardepapieren aan toonder), persoonlijke effecten, ongeslagen munten, lijken, organen of lichaamsdelen, tabakswaren, accijnsgoederen, postzegels, edelstenen, edele metalen, oorkondes, juwelen, edelstenen, antiek, kunstvoorwerpen, vuurwapens, wapentuig, munitie of andere zaken met een uitzonderlijke (en hoge) waarde, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen. Indien zending van dergelijke voorwerpen niet uitdrukkelijk is overeengekomen, sluit gebruiker iedere aansprakelijkheid uit voor deze zendingen die op welke wijze dan ook werden aanvaard.
  5. Indien opdrachtgever speciale wensen of instructies met betrekking tot bijvoorbeeld de afleveringsdatum/-tijd en/of inklaring heeft, dienen deze voorafgaand aan het uitvoeren van het transport aan gebruiker kenbaar te worden gemaakt.
  6. Gebruiker streeft naar een papierloze systeem. Indien de wens van de opdrachtgever bestaat om toch papieren mee te sturen dienen deze door de opdrachtgever op een duidelijke zichtbare plaats op de zending te worden geplakt door middel van document- of plakzakken. Afleveringsbewijzen met handtekening voor ontvangst worden enkel op verzoek toegezonden. Kosten voor het structureel toezenden van afleveringsbewijzen worden in rekening gebracht.

Artikel 11 Gevaarlijke stoffen

  1. De verlader/afzender/aanbieder van gevaarlijke stoffen is altijd verantwoordelijk voor de juiste etikettering, verpakking, vervoersdocumenten, afzenderverklaring, documentatie en gevarenkaart. Een en ander in de voorgeschreven talen. Dit geldt zowel voor wegtransport als multimodale trajecten.
  2. Afhankelijk van de gekozen route/bestemming wordt een gevarentoeslag op de transportkosten in rekening gebracht.
  3. Bij vervoer van ADR-goederen zijn de transittijden nimmer gegarandeerd. Bij twijfel over de verpakking, etikettering of andere documentatie is de veiligheidsadviseur van gebruiker te allen tijde gemachtigd te besluiten een zending niet te (laten) verladen voor nader onderzoek. Ook kunnen extra controles onderweg vertraging veroorzaken.
  4. Alle zendingen met bestemming naar of komende van landen welke opgenomen zijn op de sanctielijst van de EU (‘Consolidated list of sanctions’) kunnen worden geweigerd. Goederen die zijn geclassificeerd volgens de geldende wetgeving zoals GHS, EU CLP, ADR, ADN, RID, IMDG, IATA-DGR, Nuclear Energy Act en vergelijkbare wetgeving kunnen alleen worden aangeboden door de verzender als ze mogen worden verzonden volgens de ADR/ADN/RID/IMDG, IATA-DGR of vergelijkbare regelgeving. De opdrachtgever is verantwoordelijk om gebruiker alle noodzakelijke informatie met betrekking tot deze goederen te verstrekken, zoals juiste labels, transportdocumentatie en, indien van toepassing, het formulier voor multimodaal transport gevaarlijke goederen.
  5. De opdrachtgever is verplicht om gebruiker te informeren over het UN-nummer, de officiële vervoersnaam aangevuld met de technische benaming wanneer vereist, de (gevaren-)klasse, indien toegewezen de verpakkingsgroep, het aantal en de beschrijving van de colli. In voorkomende gevallen kan worden gevraagd voor additionele informatie of documentatie, bijvoorbeeld in de vorm van een veiligheidsinformatieblad. In deze gevallen is de opdrachtgever verplicht om deze informatie of documentatie op eerste verzoek aan te leveren. Vanwege lokale wetgeving is deze informatie ook vereist voor beperkte hoeveelheden (Limited Quantity of LQ) wanneer deze via een internationaal knooppunt worden verzonden. Alle kosten en aansprakelijkheden die het gevolg zijn van het niet voldoen aan verplichtingen en verantwoordelijkheden uit hoofde van wetgeving zijn voor de opdrachtgever.
  6. De extra kosten voor het transport van goederen die onder ADR/ADN/RID/IMDG, IATA-DGR of vergelijkbare reguleringen worden vervoerd, hangen af van het land van bestemming en de classificatie, en worden op aanvraag bekend gemaakt. De extra kosten zijn ook van toepassing voor beperkte hoeveelheden. Deze goederen mogen alleen worden aangeboden wanneer ze zijn verpakt in goedgekeurde verpakking, voorzien van de juiste merken en etiketteringen.

Artikel 12 Onbestelbare zendingen

Indien de zending niet kan worden afgeleverd, omdat op het afleveradres niemand wordt aangetroffen, gaat de zending retour naar het depot of naar de opdrachtgever. Geadresseerde wordt door middel van een notificatie, welke wordt achtergelaten bij het afleveradres, over de bezorging geïnformeerd. Hierop staan tevens de mogelijkheden voor een tweede aflevering en/of het afhalen van de zending. Indien door geadresseerde niet binnen 5 (vijf) dagen na de eerste bezorging wordt gereageerd, wordt er contact opgenomen met de opdrachtgever. Ditzelfde geldt voor verkeerd geadresseerde zendingen. De opdrachtgever heeft in voornoemde gevallen geen recht op teruggave van de betaalde verzendkosten.

Artikel 13 Geweigerde zendingen

Ook indien een zending door de geadresseerde geweigerd wordt, zal er contact worden opgenomen met de opdrachtgever. De opdrachtgever heeft geen recht op teruggave van de betaalde verzendkosten.

 

 

Artikel 14 Verpakking

  1. Opdrachtgever dient zorg te dragen voor een deugdelijke verpakking van de goederen, alsmede voor duidelijke etikettering. De goederen moeten aangeboden worden in een transportgeschikte verpakking. Iedere verpakking moet duidelijk voorzien zijn van details over het product, het volledige adres van de geadresseerde en de afzender, symbolen met indicatie hoe de pakketten dienen te worden behandeld etc. Specifiek voor zeevrachtzendingen dient eveneens de naam van de loshaven gemarkeerd te worden op de goederen. Eventuele oude informatie dient te worden verwijderd, dan wel onleesbaar te worden gemaakt. Voor eventuele schade bij het ontbreken van een transportgeschikte verpakking blijft de opdrachtgever aansprakelijk. Kosten en/of klachten die het gevolg zijn van verkeerde of incomplete informatie zijn voor de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever.
  2. Voor landtransport wordt er onder een transportgeschikte verpakking verstaan: verpakking moet geschikt zijn voor wegtransport, bij voorkeur gepalletiseerd en waarbij overstekende (uitstekende) goederen moeten worden voorkomen.
  3. Voor zeetransport wordt er onder een transportgeschikte verpakking verstaan: goederen die zeewaardig verpakt zijn en waarvan het verpakkingsmateriaal voldoet aan de ISPM-15 normen (fumigatie). Fumigatie is niet inbegrepen in de tarieven. De eventuele extra bijkomende kosten hiervoor zijn door de Opdrachtgever te betalen.
  4. Voor luchttransport wordt er onder een transportgeschikte verpakking verstaan: goederen die luchtwaardig verpakt zijn, in een gesloten verpakking, vrij van manipulatie.

Artikel 15 Reclame / Claim

  1. Iedere reclame of claim dient door de opdrachtgever schriftelijk en goed gemotiveerd bij gebruiker te worden gemeld, binnen de geldende wettelijke termijnen of wanneer zulke termijnen niet zijn vastgelegd, in ieder geval binnen 7 (zeven) dagen vanaf het moment waarop de goederen zijn afgeleverd of afgeleverd hadden moeten worden. Na deze termijn is elke aansprakelijkheid jegens gebruiker vervallen. Een reclame / claim zal in geen enkel geval in behandeling worden genomen zolang niet alle transportkosten zijn betaald. De opdrachtgever mag bedragen op transport- of andere kosten die aan gebruiker verschuldigd zijn niet in mindering brengen.
  2. Opdrachtgever dient eventuele fouten in de factuur binnen 5 (vijf) werkdagen na factuurdatum aan gebruiker te hebben gemeld. Bij gebreke daarvan wordt de factuur juist geacht.

Artikel 16 Geheimhouding

  1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.

Indien de gebruiker geen gepaste oplossing aan de opdrachtgever kan aanbieden m.b.t. tot een klacht of een geschil is de gebruiker gemachtigd deze situatie(s) met zijn naaste collega bespreekbaar te maken.

  1. Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak, gebruiker gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden mede te verstrekken, en gebruiker zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter

erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is gebruiker niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is de wederpartij niet gerechtigd tot ontbinding van de overeenkomst op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.

Artikel 17 Website van gebruiker

  1. Het wordt niet uitgesloten dat er informatie op onze website (www.soendertransport.nl) kan staan ​​die typografische fouten, onnauwkeurigheden of weglatingen bevat die betrekking kunnen hebben op productbeschrijvingen, prijzen, promoties, aanbiedingen en beschikbaarheid. Gebruiker behoudt het recht voor om fouten, onnauwkeurigheden of weglatingen te corrigeren en informatie te wijzigen of bij te werken of bestellingen te annuleren als de informatie in de overeenkomst of op een website op elk moment onnauwkeurig is zonder voorafgaande kennisgeving (ook nadat u uw bestelling heeft ingediend).
  2. Inzending van persoonlijke informatie via de website (www.soendertransport.nl) valt onder ons privacystatement. Bekijk hier ons privacystatement.
  3. Er mag geen gespecificeerde update- of verversingsdatum worden toegepast in de overeenkomst of op de website (www.soendertransport.nl), om aan te geven dat alle informatie in de overeenkomst of op de website (www.soendertransport.nl) is gewijzigd of bijgewerkt.
  4. Naast andere verboden zoals uiteengezet in deze algemene voorwaarden, is het verboden de site of de inhoud ervan te gebruiken: (a) voor enig onwettig doel; (b) anderen te vragen om onwettige handelingen uit te voeren of eraan deel te nemen; (c) om internationale, federale, provinciale of nationale voorschriften, regels, wetten of lokale verordeningen te schenden; (d) om inbreuk te maken op of inbreuk te maken op de gebruikers intellectuele eigendomsrechten of de intellectuele eigendomsrechten van anderen; (e) lastigvallen, misbruiken, beledigen, schaden, belasteren, belasteren, in diskrediet brengen, intimideren of discrimineren op basis van geslacht, seksuele geaardheid, religie, etniciteit, ras, leeftijd, nationale afkomst of handicap; (f) om valse of misleidende informatie te verstrekken; (g) voor het uploaden of verzenden van virussen of enig ander type kwaadaardige code die op een of andere manier zal of kan worden gebruikt die de functionaliteit of werking van de overeenkomst of van de website (www.soendertransport.nl), andere websites of het internet beïnvloedt; (h) om de persoonlijke informatie van anderen te verzamelen of te volgen; (i) om te spammen, phishing, pharm, voorwendsel, spider, crawl of scrape; (j) voor elk obsceen of immoreel doel; of (k) om de beveiligingsfuncties van de overeenkomst of de website (www.soendertransport.nl), andere websites of internet te verstoren of te omzeilen. We behouden ons het recht voor om uw gebruik van de overeenkomst of de website (www.soendertransport.nl) te beëindigen wegens het overtreden van een van de verboden toepassingen.

Artikel 18 Aansprakelijkheid

  1. Aansprakelijkheid voor schade wordt uitdrukkelijk beperkt tot het bedrag dat door de verzekering in het desbetreffende geval wordt uitbetaald vermeerderd met het eigen risico van gebruiker. Indien om welke reden dan ook geen uitkering krachtens de verzekering plaatsvindt, wordt de aansprakelijkheid voor schade uitdrukkelijk beperkt tot de factuurwaarde van de transportopdracht waarop de schade is vastgesteld.
  2. Voor zover het door opdrachtgever niet naleven van zijn contractuele dan wel wettelijke verplichtingen ten gevolge zou hebben dat gebruiker jegens derden aansprakelijk wordt gesteld, verplicht opdrachtgever zich hierbij gebruiker voor alle gevolgen van deze aansprakelijkheid te vrijwaren.
  3. Voor indirecte schade en gevolgschade is gebruiker in geen geval aansprakelijk. Onder gevolgschade en indirecte schade wordt onder meer doch niet uitsluitend verstaan economische schade, gederfde winst of inkomsten, gemiste besparingen, verlies van afzetgebied of goodwill, schade door bedrijfsstagnatie, arbeidskosten, rentekosten, reparatiekosten, boetes of schade als gevolg van aansprakelijkheid jegens derden.

Artikel 19 Overmacht

  1. Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien zij daartoe gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor hun rekening komt.
  2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop gebruiker geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor gebruiker niet in staat is de verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van gebruiker worden daaronder begrepen.
  3. Gebruiker heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat gebruiker zijn verplichtingen had moeten nakomen.
  4. Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
  5. Voor zoveel gebruiker ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk zijn verplichtingen uit de overeenkomst is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is gebruiker gerechtigd om het reeds

nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te declareren. Opdrachtgever is gehouden deze declaratie te voldoen als ware het een afzonderlijke overeenkomst.

Artikel 20 Geschillen

  1. De rechter in de vestigingsplaats van gebruiker is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de kantonrechter bevoegd is. Niettemin heeft gebruiker het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter.
  2. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.

Artikel 21 Toepasselijk recht

Op elke overeenkomst tussen gebruiker en de opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.

Artikel 22 Wijziging, uitleg en vindplaats van de voorwaarden

  1. Deze voorwaarden zijn gedeponeerd ten kantore van de Kamer van Koophandel te ‘s-Gravenhage.
  2. Ingeval van uitleg van de inhoud en strekking van deze algemene voorwaarden, is de Nederlandse tekst daarvan steeds bepalend.
  3. Van toepassing is steeds de laatst gedeponeerde versie c.q. de versie zoals die gold ten tijde van het totstandkoming van de overeenkomst.